עצירת משבר האקלים

שלום לך גברתי שרת האנרגיה,

כולי תקווה שפנייתי זו תמצא את דרכה אליך ותזכה לתשומת לבך כראוי לחשיבותו ועקרוניותו של העניין שבו היא עוסקת.

·    מדובר במשבר האקלים הגלובאלי שראשיתו כבר כאן עכשיו ואחריתו בקריסת האקלים.

·    רבים וטובים מציעים למשבר פתרונות אך רבים וחזקים יותר הם הכוחות הפועלים למניעת הפתרונות.

·    כיום, במרוץ הזה בין קיום כל חי וחדלונו, נוטה הכף לחידלון.

·    הפתרון המקובל הוא כידוע: לעבור לאנרגיות חלופות, שיחליפו את האנרגיה המופקת מדלקי פחמן, שפליטת תוצרי הבעירה שלהם הם גזים הגורמים לאפקט החממה וזה כידוע גורם להתחממות האטמוספרה ובסופו של דבר יגרום לקריסת האקלים.

·    במונחים היסטוריים, מדינת ישראל התעשרה אך לא מזמן במקורות זמינים של אנרגיה פחמנית שדי בהם להעניק למדינה עצמאות אנרגטית לשנים רבות  והם עתידים גם לאזן את תקציב המדינה בתקבולים נכבדים של תמלוגים ומסים על צריכת דלק.

·    לפיכך, המדינה מפגינה סולידריות עם הלחימה במשבר האקלים ומאידך בפועל, אין המדינה נחפזת להמיר את משק האנרגיה ממשק המבוסס על דלקי פחמן למשק המבוסס ברובו ועיקרו על חומרי דלק חלופיים שאינם מחבלים במאזן האקלימי.

·    לכאורה, גם לו רצתה המדינה להירתם בכל מאודה למלחמה להצלת האקלים הגלובאלי, אין די במה שיעשה ויכול להיעשות במדינת ישראל למען קיום מאזן האקלים.

·    האומנם?

·    האם כדאי לישראל ליזום מהלך של הגירה ממשק אנרגיה פחמנית למשק של אנרגיה חלופית?

·    האם יכולה מדינה בגודלה הצנוע של ישראל להתניע מהלך כלל עולמי שיביא להצלת האקלים כנגד המגמה הנוכחית שאותה מניעים אינטרסים מעצמתיים שכוחם נשען על כלכלת אנרגיה פחמנית?

·    במענה לשאלות אלה אני עוסק מאז שנת 1995 שבה נתבקשתי במסגרת תפקידי במתימו"פ, להציג לוועדת המו"פ של טכנולוגיות גנריות, שליד המדען הראשי של התמ"ס, סקר של פתרונות חלופיים וברי קיימא לדלקי הפחמן, שכדאי לפתחם בישראל.

·    לאחר הגשת העבודה והצגתה, שכללתי אותה ופיתחתי עצמאית להצעה מנומקת כלכלית, מדינית, ביטחונית וחברתית של מיזם להגירת משק האנרגיה בישראל ממשק המבוסס על דלקי פחמן למשק המבוסס על אנרגיה חשמלית המיוצרת באמצעות מימן שנאגר בצוברים כחומר דלק שאותו מפיקים ע"י פירוק מים באמצעות אלקטרוליזה שאותה מניעה אנרגיה סולארית המומרת לחשמל.

·    רבים ובוודאי טובים הציעו לאורך השנים פתרונות טכניים משלהם שהגיעו לשולחנך וגם ליישום בחסות משרדך ובסביבתך, ישנם ללא ספק יועצים מלומדים ורבי תבונה המעניקים אסמכתא ליוזמות המשרד.

·    עם זאת, בעבודתי תמצאי לצד מתווה פעולה מיידי, מדיניות רחבת אופקים וארוכת טווח, קוהרנטית עם הצורך הישראלי הייחודי והצורך הגלובאלי שתאפשר פריצת דרך לא רק בעניין של תחליפים לאספקה אוטונומית של דלק ושל תהליכי הפקה המונעים פליטת גזי חממה לאטמוספרה אלא גם אמצעים ושיטות ל"שאיבת" עודפים של גזי חממה מהאטמוספרה.

 

בכבוד רב,

עודד פלום

 

קישורים:

     עודד פלום – קורות חיים

     אתר "חזון ישראלי" – אתגר האנרגיה של ישראל

     סרט מצגת– הגירת משק האנרגיה בישראל מפחמן למימן (49 דק')

     פרקי המצגת:

1.  סרטון תמצית – תמצית המעבר לעידן המימן (5 דק')

2.  סרטון הסבר – קריסת האקלים (13 דק')

3.  סרטון הסבר – המודל של משק האנרגיה בישראל בעידן המימן (4 דק')

4.  סרטון הסבר – פרויקט חלוץ להדגמת עידן המימן (9 דק')

5.  סרטון הסבר – מתווה המעבר לעידן המימן (23 דק')

תגובה אחת על “עצירת משבר האקלים

כתיבת תגובה